Uutiset
14.02.2009
Dieselmoottorin pienhiukkaspäästöt terveysriski
Nykyaikainen dieselmoottori tuottaa noin 20 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin vastaava bensiinimoottori. Dieselmoottorit tuottavat kuitenkin enemmän typen oksideja ja terveydelle haitallisia pienhiukkasia kuin bensiinikäyttöiset, tehokkailla kolmitoimikatalysaattoreilla varustetut autot, selviää AKEn julkistamasta Dieselhenkilöautojen ympäristöystävällisyys -tutkimuksesta.
Jatkuva epäpuhtaalle ilmalle altistuminen lisää väestötasolla tarkastellen keuhkoinfektioita ja kuolleisuutta sekä lyhentää odotettavissa olevaa elinikää. Yhdyskuntailman epäpuhtauksien on arvioitu aiheuttavan Suomessa vuosittain 200-400 ennenaikaista kuolemaa. Vakavimmat haitat liittyvät nykytiedon mukaan etenkin pienhiukkasiin.
Tarkkaa syy-yhteyttä mihinkään pakokaasujen osaan ei kuitenkaan vielä ole pystytty osoittamaan, minkä takia on jouduttu tyytymään päästöjen kokonaismäärän rajoittamiseen.
Tehokkaimmat hiukkassuodattimet asennetaan tehtaalla
Suomessa saa noin puoleen uusista autoista tehdasasenteisen hiukkassuodattimen. Keraamiseen kennoon perustuvassa suodattimessa pakokaasut johdetaan huokoisen materiaalin lävitse. Kennoon kertyvä noki poltetaan yleisesti jälkiruiskutusta apuna käyttäen. Erotusasteet tällaisille suodattimille ovat yli 90 prosenttia.
Vuoden 2011 jälkeen kaikki uudet autot on varustettava suodattimella. Tutkimuksessa arvioidaan, että kestää kuitenkin vielä vuoteen 2025, ennen kuin koko kanta uusiutuu EURO5/6 -tasoa vastaavaksi. Näiden tasojen tyyppihyväksymisvaatimus hiukkaspäästöille tulee olemaan 5 mg / km. Se on noin neljännes nyt myynnissä olevan tyypillisen EURO4-luokituksen ja vain kymmenesosa EURO3-luokituksen mukaisen auton hiukkaspäästöistä.
Dieselin suosio kasvaa
Jälkiasennettavat hiukkassuodattimet ovat tavallisesti osavirtausrakenteisia, jossa erotusaste jää alle 60 prosentin. Näitä on tarjolla runsaimmin Saksassa, jossa liittovaltion tuki kompensoi jo parissa vuodessa suodattimen kustannukset. Useissa kaupungeissa on asetettu liikennöintirajoituksia sen mukaan, miten puhtaita niiden pakokaasut ovat.
Dieselhenkilöautojen suosio Suomessa on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2008 ensirekisteröidyistä henkilöautoista dieseleitä oli lähes puolet. Koko henkilöautokannasta osuus oli vuoden 2008 lopussa 17 %.
Lisää Dieselhenkilöautojen ympäristöystävällisyys -tutkimuksesta: www.ake.fi/tutkimukset2008.
Jaa
« Takaisin